سمینار / وبینار تخصصی با موضوع رایانش ابری در گروه آرک برگزار شد (۳ تیر ماه ۹۳)

چهاردهمین دوره سمینار / وبینار رایانش ابری با عنوان BIG DATA در تاریخ سوم تیر ماه ۹۳ در گروه آرک برگزار گردید. در این سمینار قریب به ۴۰ نفر به صورت حضوری و نزدیک به ۶۰ نفر به صورت وبینار (مشاهده برخط) موضوع را پی گیری می نمودند.
شرکت کنندگان در این سمینار اساتید دانشگاه و دانشجویان دوره های عالی (فوق لیسانس و دکتری) و عمدتا از دانشگاه امیرکبیر بودند. در این همایش علمی، ابتدا دکتر جوان، دبیر همایش موضوع سمینار و هدف از برگزاری آن را اعلام نموده و سپس آقای مهندس امیری به ایراد سخنرانی در ارتباط با داده های حجیم و روشهای مدیریت و انتقال آنها در ساختارهای مختلف پرداخت.
پس از آن و با فاصله کمی بحث آزاد و پرسش و پاسخ در همین رابطه بین حاضران برقرار گردید. در خاتمه مقرر گردید کارگروهی برای مدیریت اطلاعات حجیم (BIG DATA) تشکیل گردیده که به اتفاق آراء، مجموعه آرک برای مسوولیت این کارگروه انتخاب گردید. ضمنا مقرر شد تا اطلاع ثانوی این همایش در گروه آرک برگزار گردد. لازم به ذکر است این جلسات به صورت هر دوهفته یکبار برگزار گردید و امکان ثبت نام و مشاهده آن در سایت occc.irفراهم می باشد. 

عبارت Big Dataمدت‌ها است که برای اشاره به حجم‌هاي عظیمی از داده‌‌ها که توسط سازمان‌های بزرگی مانند گوگل یا ناسا ذخیره و تحلیل مي‌شوند مورد استفاده قرار مي‌گیرد. اما به تازگي، این عبارت بیشتر برای اشاره به مجموعه‌های داده‌اي بزرگی استفاده مي‌شود که به قدری بزرگ و حجیم هستند که با ابزارهای مدیریتی و پایگاه‌هاي داده سنتي و معمولي قابل مدیریت نیستند. مشکلات اصلي در کار با این نوع داده‌‌ها مربوط به برداشت و جمع‌آوری، ذخیره‌سازی، جست‌وجو، اشتراک‌گذاری، تحلیل و نمایش آن‌ها است. این مبحث، به این دلیل هر روز جذابیت و مقبولیت بیشتری پیدا مي‌کند که با استفاده از تحلیل حجم‌هاي بیشتری از داده‌ها، مي‌توان تحلیل‌هاي بهتر و پيشرفته‌تري را برای مقاصد مختلف، از جمله مقاصد تجاری، پزشکی‌ و امنیتی، انجام داد و نتایج مناسب‌تری را دریافت‌کرد. بيشتر تحلیل‌های مورد نیاز در پردازش داده‌هاي عظیم، توسط دانشمندان در علومی مانند هواشناسی، ژنتیک، شبیه‌سازی‌هاي پیچیده فیزیک، تحقیقات زیست‌شناسی و محیطی، جست‌وجوی اینترنت، تحلیل‌هاي اقتصادی و مالی و تجاری مورد استفاده قرار مي‌گیرد. حجم داده‌هاي ذخیره‌شده در مجموعه‌هاي داده‌اي Big Data، عموماً به‌خاطر تولید و جمع‌آوری داده‌‌ها از مجموعه بزرگی از تجهیزات و ابزارهای مختلف مانند گوشی‌هاي موبایل، حسگرهای محیطی، لاگ نرم‌افزارهای مختلف، دوربین‌ها، میکروفون‌ها، دستگاه‌هاي تشخیص RFID، شبکه‌هاي حسگر بی‌سیم وغيره با سرعت خیره‌کننده‌اي در حال افزایش است. در این ارائه ضمن بررسی مفاهیم پایه ای در بزرگ داده، به بررسی راه حل های موجود برای مدیریت و بهره برداری از این نوع داده ها خواهیم پرداخت.


دسته : رویدادهای مهم آرک تعداد بازدید : 2690