سمینار تخصصی تفسیر قانون ارزش افزوده در تبریز برگزار شد

سمینار تخصصی با موضوع تفسیر قانون ارزش افزوده با حضور ۲۰۰ نفر از معاونین، مدیران مالی و حسابداران ارشد به همت شرکت آرک و یاس سیستم در تبریز برگزار شد.

در این سمینار موضوعاتی همچون نقش هزینه‌های پنهان و ایجاد مشکلات در مدیریت شرکت‌ها و موسسات، لزوم اجرای ارزش افزوده و اثرات آن در رشد اقتصادی کشور، تفسیر نکات مهم قانون ارزش افزوده و ابزارهای موثر در مدیریت اطلاعات و کنترل هزینه مطرح شده است.

در ابتدای سمینار آقای مهندس طباطبایی به اهمیت مدیریت هزینه های پنهان در امور مالی شرکت ها پرداخت و دو عنصر آشنایی با قوانین و مقررات و در اختیار داشتن ابزار مناسب برای کنترل و مدیریت هزینه های پنهان را الزامی دانست .


معاون  مالیات بر ارزش افزوده اداره کل امور مالیاتی آذربایجان شرقی در این سمینار با اشاره به اهداف استقرار مالیات بر ارزش افزوده، اظهار کرد: شفاف سازی معاملات، انتقال بار مالیات از تولید به مصرف و گسترش پایه مالیاتی از جمله اهداف محاسن مالیات بر ارزش افزوده است.


محمدرضا بابایی اسکویی در خصوص اهمیت و نحوه برخورد و عمل بنگاه‌های اقتصادی با مالیات بر ارزش افزوده، عنوان کرد: انواع بنگاه‌های اقتصادی به ویژه بنگاه‌های تولیدی در فرآیند ارزش افزوده تنها به عنوان واسطه عمل کرده و مبلغ دریافتی از خریداران را پس از کسر اعتبار مالیاتی خود که ناشی از خرید آن است به خزانه دولت واریز می‌کنند و بنگاه‌ها نباید تحت تاثیر این مالیات قرار گیرند.

 وی ادامه داد: از جنبه‌های بسیار مهم این نوع مالیات چگونگی اجرا و نحوه همکاری فعالان اقتصادی با سازمان امور مالیاتی است که برخلاف سایر مالیا‌ت‌ها، در این بخش مودی مالیاتی، فردیست که با سازمان امور مالیاتی درارتباط بوده و خود پرداخت کننده است.

وی با بیان اینکه انواع مالیات بر ارزش افزوده از نوع تولیدی و درآمدی است، ادامه داد: مالیات بر ارزش افزوده از نوع تولیدی،  شامل کالای مصرفی و نیز شامل کالاهای سرمایه‌ای است که گسترش پایه مالیاتی به عنوان مزایا و عدم انگیزه از سوی سرمایه‌گذاری به عنوان معایب آن تلقی می‌شود.

بابایی اسکویی اضافه کرد:اصل مبدا به مالیاتی که ارزش افزوده کالاها و خدماتی که در داخل کشور تولید می شود، اعمال می‌شود؛ همچنین اصل مقصد به مالیات بر ارزش افزوده کالا و خدماتی که در کشور مصرف می‌شود، اعمال می شود.

وی با اشاره به این‌که مهمترین مسئله در اصل مبدا و مقصد برخورد با صادرات و واردات است، افزود: براساس اصل مبدا صادرات مشمول و واردات معاف و طبق اصل مقصد صادرات معاف و واردات مشمول مالیات می‌باشد که در اکثر کشورها صادرات براساس اصل مقصد مورد استفاده قرار گرفته است.

معاون امور مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی آذربایجان شرقی با اشاره به برخی مزایای مالیات بر ارزش افزوده، اظهار کرد: تاثیر بر رشد اقتصادی، قابلیت ردیابی تمام معادلات در زنجیره واردات، تولید و توزیع مصرف، حمایت از سرمایه گذاری داخلی، تشویق صادرات با نرخ صفر، کاهش فرار مالیاتی و آشکار سازی اقتصاد زیرزمینی، شفاف سازی تدریجی مبادلات اقتصادی و افزایش درآمدهای دولت از جمله مزایای مالیات بر ارزش افزوده است.

وی تصریح کرد: روش تفاضلی غیرمستقیم(روش صورتحساب) که در ایران اجرا می‌شود همان مالیات بر مصرف است که منجر به کاهش بار مالیاتی بر تولید و سرمایه گذاری در سطح کلان  می‌شود.

نرخ مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصد است


همچنین در ادامه این جلسه رئیس امور حسابرسی مالیاتی و ارزش افزوده استان با اشاره به کلیات و تعاریف مالیات بر ارزش افزوده، خاطرنشان کرد: براساس ماده ۴، عرضه کالا در این قانون، انتقال کالا از طریق هر نوع معامله است؛ به طوری که کالاهای موضوع این قانون که توسط مودی خریداری، تحصیل با تولید می‌شود در صورتی که برای استفاده شغلی به عنوان دارایی در دفاتر ثبت شده است؛ یا در صورتی که برای مصارف شخصی برداشته شود، عرضه کالا خود به خود محسوب و مشمول مالیات خواهد شد.

غلامرضا چراغی با بیان این‌که مالیات بر ارزش افزوده نقش قابل توجهی در تنظیم بودجه کشور دارد، تصریح کرد: ۵۰ درصد درآمد های مالیاتی که در بودجه سطح کشورر پیش بینی شده مربوط به ارزش افزوده است. 

وی با اشاره به برخی کالاها با معافیت‌های قانون مالیات بر ارزش افزوده، گفت: محصولات کشاورزی فرآوری نشده، دام و طیور زنده، آبزیان، زنبور عسل و نوغان، انواع کود و سم، بذر و نهال، آرد، نان، گوشت، قند، شکر برنج، حبوبات، سویا، شیر، پنیر، روغن نباتی، شیرخشک کودکان، انواع کاغذ چاپ، تحریر و مطبوعات، فرش دستباف، انواع خدمات پژوهشی و آموزشی، خدمات حمل و نقل عمومی مسافری درون و برون شهری جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی؛ خدمات بانکی و اعتباری بانک ها، موسسات و تعاونی های اعتباری و صندوق های قرض الحسنه مجاز، خدمات مشمول مالیات بردرآمد حقوق و... ازجمله کالاها و خدماتی است که از پرداخت مالیات معاف می‌باشند.

چراغی اضافه کرد: واحدهای تولیدی آلاینده محیط زیست که استانداردها و ضوابط حفاظت از محیط زیست را رعایت نمی‌کنند؛ طبق تشخیص و اعلام سازمان حفاظت از محیط زیست، پالایشگاه و واحدهای پتروشیمی، علاوه بر مالیات و عوارض موضوع این قانون، مشمول پرداخت یک درصد از قیمت فروش به عنوان عوارض آلایندگی هستند.

وی خاطرنشان کرد: مالیات بر ارزش افزوده نقد محور است؛ بنابراین مودیان مالیاتی موظف هستند اظهار نامه‌های هر دوره مالیاتی را طبق قانون و براساس دستورالعمل پرداخت کنند.

رئیس امور حسابرسی مالیاتی و ارزش افزوده استان با اشاره به اینکه ازسال ۹۴، نرخ مالیات بر ارش افزوده ۹ درصد است، گفت: از این میزان شش درصد به مالیات و سه درصد به عوارض پرداخت می‌شود؛ همچنین یک درصد از این مالیات تحت عنوان مالیات سلامت به حساب وزارت بهداشت و درمان واریز می‌شود که یک رقم قابل توجهی است.

دسته : رویدادهای مهم آرک تعداد بازدید : 3458