دوباره زمان آن رسیده كه محققان، سازمان ها و نظریه پردازان پیش بینی های خود درباره ی موضوعات گوناگون كسب و كار و فن آوری برای سال آتی را با یكدیگر در میان بگذارند. صنعت منابع انسانی (HR) نیز از این قاعده مستثنی نیست، و چندی پیش گروهی از افراد حرفه ای در كنفرانس اجتماع سالانه مدیریت منابع انسانی (SHRM) در شیكاگو گرد هم آمدند تا درباره ۱۰ گرایش برتر فن آوری كه در سال ۲۰۱۴ بر روی كارفرمایان و كارمندان تاثیر می گذارند با هم گفتگو كنند. طبق نظر شركت كنندگان در این كنفرانس، «فن آوری نقش یك توانمند ساز را دارد و این امكان را برای منابع انسانی فراهم می كند تا استراتژی های خود را دنبال و از كسب و كارها حمایت نماید.» موارد زیر ۱۰ گرایش برتر فن آوری در حوزه منابع انسانی هستند كه به پیش بینی این گروه برجسته در سال ۲۰۱۴ بر روی شركت ها و كارمندان آنها تاثیر گذار خواهند بود:
۱- اطلاعات منابع انسانی در ابر اطلاعاتی (سیستم ابر) ایمن هستند. وقتی سیستمهای ابر ((Cloud systemدرست بكار گرفته شود، دقیقا به اندازه ی راه حل های نرم افزاری محلی موجود در داخل سازمان ایمن می باشند. ۲- به صورت بازی درآوردن کار (Gamification) توسعه می یابد. شبیه سازی کار به شکل بازی، بویژه برای نسل امروزی بهترین راه برای كارفرمان برای ارتباط برقرار كردن، درگیر كردن، تربیت، جذب، و حفظ استعدادهای برتر است. ۳- شبکه های اجتماعی یكپارچه منجر به ارتباط و همكاری بهتر می شود. نرم افزاری كه قادر است از قابلیت ها و توانایی های رسانه های اجتماعی در جریان روز استفاده نماید، (در مقایسه با بسترهای جداگانه و مستقل)، در کنار همكاران داخلی و خارجی بهترین ابزار همكاری هستند. ۴- مجازی سازی و جهانی سازی در حال تغییر شكل محل كار هستند. قراردادهای دور كاری به گسترش خود ادامه می دهند و محدوده آنها به خارج از مرزهای كشورها گسترش می یابد و كارفرمایان را مجبور می كند در نحوه استفاده خود از ابزارهای همكاری، نوآوری بیشتری به خرج بدهند. ۵- تشکیل تیم های نوآوری چند تخصصی به منظور افزایش خلاقیت، بهره وری و ارتقاء كیفیت بصورت یك اصل در می آیند. منابع انسانی برای اینكه بفهمد چه چیزی خوب است، و اعمال بهترین روش ها برای دست یافتن به اهداف منابع انسانی، نیاز به همكاری با سایر بخش ها دارد. ۶- سیستم ابر و برون سپاری فرآیند كاری از یک سو با كاهش هزینه های زیر ساختی و از سوی دیگر با آزاد كردن انرژی منابع انسانی برای نوآوری های استراتژیك، به دستیابی به اهداف كاری كمك می كند. ۷- استفاده از ابزارهای همراه (نوت بوک، تبلت و موبایل) در بین افراد، از مدیریت ارشد گرفته تا كارمندان ساعتی، گسترش بیشتری می یابد. دسترسی به اطلاعات در همه جا و در همه وقت نه تنها باعث افزایش سرعت در استخدام ها می شود، بلکه كارآیی را تقویت كرده و باعث افزایش بهره وری می شود كه هم به نفع كارمندان، هم به نفع تولید كنندگان و هم به نفع مشتریان است. ۸- منابع انسانی برای مشاهده ی نتایج عملكرد كار لازم است كه حجم عظیمی از اطلاعات را تجزیه و تحلیل كنند. شركت ها می توانند با داشتن اطلاعات صحیح، میزان تاثیری كه منابع انسانی بر روی عملكرد دارد را از حالت کیفی خارج نموده و بصورت کمی تعیین كنند، نیازهای كوتاه مدت و طولانی مدت نیروی كار را پیش بینی كنند، شكاف های موجود در مهارت های اساسی را شناسایی كنند، برنامه های مختلف را بررسی كنند، و برای بر آوردن نیازهای شركت در عرصه جهانی (كه به سرعت در حال تغییر است)، نوعی استراتژی های انسانی ایجاد كنند. ۹- یكپارچه سازی، تثبیت و راه حل های «یكپارچه» قابلیت استفاده توام از سیستم ها، پایگاه داده ها و ابزارهای گوناگون را افزایش می دهد. مدیریت منابع انسانی بر اساس مجموعه اطلاعات كیفی كه از سراسر شركت بدست آورده است، می توانند تصمیمات آگاهانه تری درباره نیروی كار موجود و مورد نیاز بگیرد. ۱۰- وقتی تكنولوژی بتواند صاحبان حرفه های مختلف در زمینه ی منابع انسانی را در سراسر جهان متحد و یكپارچه كند، تعاریف استاندارد جهانی برای اصطلاحات و بازبینی ها، سیستم ارزیابی، مدل های اطلاعات، و سیستم های منابع انسانی ظهور می كنند. كاملاً روشن است كه فن آوری های پیچیده دائماً در حال تغییر دادن محل كار، از جمله خود منابع انسانی، هستند. با گسترش بیشتر نرم افزارهای یكپارچه و پیشرفته، منابع انسانی با گذشت زمان تبدیل به یك نقش صرفاً كاری شده و تجزیه و تحلیل ها و پیش بینی ها همگی توسط نرم افزارها صورت خواهند پذیرفت. پیش بینی می شود، اگر ما كارمان را درست انجام دهیم، بخش اعظمی از منابع انسانی كه ما آن را به عنوان یك حرفه می شناسیم به مرور از بین می رود، و از حالت «شریکی تجاری در حوزه منابع انسانی» بودن به بخشی از كارها و فرآیندهای جاری سازمان درخواهد آمد كه مشتمل و متکی بر زیركی و فراست زیاد در قسمت منابع انسانی است.
منبع: Forbes.com
|