: کنترل فضاهای مجازی با حرکت چشم

محققان آمریکایی در حال تکمیل یک هدست مبتنی بر ردیاب چشم هستند که به کاربران نوید می دهد بتوانند به واسطه حرکت چشم، فضاهای مجازی را کنترل کنند.

 در حال حاضر استفاده از هدست های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده مستلزم اشاره های دست و یا صوت هستند، اما فناوری ردیاب چشم می تواند بر اساس حرکت پلک چشم دنیای مجازی را کنترل کند. شرکت 'آی فلوئنس' Eyefluence مستقر در سانفرانسیکو می گوید که فناوری ابداعی محققان این شرکت کاربران را قادر می سازد که قصد خود را از طریق چشم ها به عمل تبدیل کنند و به واقع، در نمایشگر هدست واقعیت مجازیVR و واقعیت افزودهAR تغییرات اساسی و اولین طراحی فناوری تعامل با چشم ایجاد خواهد شد.
شرکت آی فلوئنس ابراز اطمینان کرده است که فناوری ردیاب چشم نحوه تعامل افراد با کامپیوتر ها را تغییر می دهد و آنها را قادر می سازد که از طریق چشم، قصد خود را به عمل تبدیل کنند.

به گفته محققان این شرکت، ایده اصلی این است که تمامی تغییراتی که با انگشتان روی دستگاه تلفن هوشمند انجام می شود، در هدست های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده توسط چشم قابل اجرا شود. نحوه استفاده از فناوری ردیاب چشم به این صورت است که کاربر چشمان خود را برای یافتن شیء و یا آیکون مورد نظر در میدان دید حرکت می دهد و شی ء مورد نظر خود را با یک 'نگاه سریع' به آن انتخاب می کند. اصل تعامل با چشم در این فناوری بر پردازش تصویر و الگوریتم های ردیاب چشم تکیه دارد.

این فناوری کوچکترین حرکت چشمان را تحت نظر می گیرد و به کاربران امکان می دهد که بدون نیاز به اشارات دست و یا کنترل کننده ها برای انتخاب و یا راهبری، از یک هدست واقعیت مجازی استفاده کنند. بر این اساس، پتانسیل تسهیل بیشتر گردش در جهان مجازی ایجاد خواهد شد. علاوه بر این، رایانه ها به خاطر حذف ابزار جانبی، انرژی کمتری تلف می کنند.

واقعیت مجازی(Virtual Reality) یک فناوری نوین است که به کاربر امکان می‌دهد با یک محیط شبیه‌سازی رایانه‌ای تعامل داشته باشد. واقعیت افزوده(Augmented Reality) یک نمای فیزیکی زنده، مستقیم یا غیرمستقیم (و معمولاً در تعامل با کاربر است)، که عناصری را پیرامون دنیای واقعی افراد اضافه می‌کند.