: خوابی راحت برای کودکان با ابزار واقعیت مجازی

یکی از شرکت‌های بزرگ فناوری آینده خواب آرام و به موقع کودکان را در قالب اپلیکیشن جدیدی تعریف کرده است که با نامBedtime VR Stories شناخته می‌شود و آخرین نوآوری‌ها در عرصه واقعیت مجازی را برای کودکان به ارمغان می‌آورد تا قصه‌های سنتی و قدیمی به بهترین شکل برای آنها بازگو شوند و خواب آنها منظم شود.

این فناوری به گونه‌ای ساخته شده است که با انواع فرهنگ‌ها سازگاری پیدا می‌کند و به‌عنوان مثال، کودک می‌تواند ضمن همراه شدن با ماجرای داستان پینوکیو، آموزه‌های لازم را از آن دریافت کند و بر اساس برنامه‌ریزی که از قبل توسط این فناوری انجام شده است، در ساعت مشخص به خواب برود. در این فناوری هوشمند کودکی که روی تخت خود دراز کشیده است نیازی به استفاده از هدست هوشمند ندارد و بدون آنکه درگیری فیزیکی با دنیای فناوری داشته باشد، ماجرای واقعی داستان را دنبال می‌کند تا به خواب برود.

فناوری‌های کودکانه

به گزارش سی ان ان، یک شرکت کره‌ای گروه تحقیقاتی گسترده‌ای راه‌اندازی کرده است تا این فناوری را تکمیل کند و به نسل بعدی کودکان امکان دهد در آغوش فناوری خواب آرامی را تجربه کنند. این سیستم هوشمند برای آن دسته از والدین ساخته شده است که به دلیل مشغله کاری مجبور هستند پایان شب را بیرون از خانه به سر ببرند و در عین حال باید مراقب فرزند خود باشند.

مدل کنونی این فناوری کودکانه مبتنی بر عینک هوشمندGear VR ساخته شده و آزمایش‌های اولیه روی کودکان بریتانیایی نشان داده است که دنیای واقعیت مجازی می‌تواند علاوه بر آموزش اتفاقات مختلف از طریق داستان، خواب کودکان را تنظیم کند و مراقبت‌های لازم را از او انجام دهد.

فناوری واقعیت مجازی هم‌اکنون این اتفاق را محقق کرده است تا ضمن آنکه داستان با صدا و تصویر والدین به نمایش درمی‌آید، تعامل او با کهکشان‌ها، دنیاهای ناشناخته، دایناسورها، روبات‌ها، حیوانات خیالی و... کامل‌تر برقرار می‌شود. این همان اتفاقی است که کودکان به زودی تجربه می‌کنند و می‌توانند در آغوش دنیای واقعیت مجازی آرام بگیرند.

والدین مجازی

چندی پیش نمایشگاه واقعیت مجازی ژاپن(IVR) برگزار شد و گروهی از کارشناسان فناوری جدیدی را با نامSleepHero در آن به نمایش گذاشتند. این فناوری مبتنی بر دنیای واقعیت مجازی ساخته شده است و بر اساس حسگرهایی که به تخت کودک متصل می‌شود، نحوه خوابیدن او را تحلیل می‌کند. با این فناوری زمانی که کودک در نیمه‌های شب بیدار می‌شود نیازی به حضور والدین ندارد و فناوری مربوطه متناسب با شرایط کودک برای او صدای پرنده، ضربان قلب، جیرجیرک یا صدای قصه‌ای که والدین قبلاً تعریف کرده‌اند را پخش می‌کند تا او دوباره به خواب برود.

این فناوری به یک پروژکتور کوچک متصل شده است که ماجرای قصه را به صورت واقعی برای کودک ترسیم می‌کند و به او امکان می‌دهد در دنیای غیرواقعی حاضر شود و بتواند به تخیلات خود جامه عمل بپوشاند. بررسی‌ها نشان داده است زمانی که کودک در نیمه‌های شب بیدار می‌شود، به کمک فناوری واقعیت مجازی و بدون حضور والدین در کمتر از ۱۰ دقیقه دوباره به خواب می‌رود.

داستان‌هایی که از طریق واقعیت مجازی برای کودک روایت می‌شوند متناسب با سن او تعریف شده‌اند و والدین می‌توانند آنها را برنامه‌ریزی کنند. این داستان‌ها می‌توانند با صدای پدر یا مادر تنظیم شوند و تصاویر واقعی آنها در مقابل کودک به نمایش درآید.

متناسب با این فناوری یک اپلیکیشن موبایلی نیز ساخته شده است که روی گوشی هوشمند والدین نصب می‌شود. در شرایطی که کودک مشکل جدی داشته باشد و مجدداً به خواب نرود، حسگرهای مربوط به سیستم واقعیت مجازی این اتفاق را تشخیص می‌دهند و با ارسال پیام والدین را در جریان می‌گذارند تا از خواب بیدار شوند.

رؤیاهای کنترل شده

گروه تحقیقاتی این شرکت که در نمایشگاه واقعیت مجازی ژاپن از فناوریBedtime VR Stories رونمایی کرد، توضیح داد که بر اساس بررسی‌های گسترده خود متوجه شده است بازی‌های ویدئویی می‌توانند روی رؤیاهای شبانه کودکان تأثیر مستقیم برجا بگذارند.

این بازی‌ها به خصوص اگر پیش از زمان خواب انجام شوند، آگاهی کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهند و کنترل رؤیاهای او را در دست می‌گیرند. همین مسأله می‌تواند با تماشای فیلم‌های سینمایی در پایان شب صورت گیرد تا کودک به هنگام خواب با رؤیاها و کابوس‌هایی مشابه مواجه شود.

محققان شرکت یاد شده با استفاده از یافته‌های جدید خود سعی کرده‌اند این قابلیت را به صورت کاربردی مورد استفاده قرار دهند. بر همین اساس فناوریBedtime VR Stories با داستان‌هایی که در اختیار گرفته است، علاوه بر آموزش مفاهیم مختلف به کودکان کمک می‌کند به هنگام خواب رؤیاهای کنترل شده ببینند و آرامش بیشتری کسب کنند.

در این بررسی محققان دانشکده روانشناسی دانشگاهGrant MacEwan کانادا هم حضور داشتند و در پایان مشخص شد کودکانی که پیش از خواب داستان‌های روایت شده در دنیای واقعیت مجازی را مشاهده می‌کنند، با آرامش بیشتر به خواب می‌روند و رؤیاهای مرتبط با آنچه در داستان مربوطه دیده‌اند را مشاهده می‌کنند.

«جاین گاکنباخ» رئیس دانشگاهMacEwan بر این باور است که اگر کودک پیش از به خواب رفتن ۱۵ دقیقه داستان روایت شده در دنیای واقعیت مجازی را مشاهده کند، رؤیاهای کاملاً کنترل شده و برنامه‌ریزی شده را مشاهده خواهد کرد. کودک در دنیای واقعیت مجازی این مهارت را کسب می‌کند تا در جریان داستان حضور واقعی داشته باشد و بتواند آن را مدیریت کند. این اتفاق می‌تواند به صورت مشابه در رؤیاهای شبانه او هم صورت گیرد و اتفاقاتی از جمله قدرت تصمیم‌گیری به او آموزش داده شود.

با فناوریBedtime VR این امکان فراهم شده است تا والدین هم بتوانند کنار فرزندان خود در دنیای واقعیت مجازی حضور یابند و ماجرای داستان را همراه با او دنبال کنند. کودک در این فضا می‌تواند در مقابل اتفاقات مجازی عکس‌العمل‌های واقعی نشان دهد و ضمن برقراری تعامل بیشتر با داستان، بدون آنکه با والدین خود تعامل فیزیکی داشته باشد آنها را در کنار خود احساس کند. به هر حال باید پذیرفت که فناوری به این سمت پیش می‌رود و روایت داستان‌های شبانه از زبان دنیای واقعیت مجازی می‌تواند اثرگذاری بیشتری برای کاربران به همراه داشته باشد تا او با آرامش بیشتر به خواب برود.