: وعده ربیعی برای ایجاد ۷۰۰ هزار شغل در سال آینده

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه اقتصاد کشورمان متغیر است، افزود: باید شکنندگی اقتصادمان را در مقابل تغییرات بیرونی کاهش دهیم و قدرت و ثبات اقتصادی داخل را در قالب اقتصاد مقاومتی افزایش  دهیم و برای این منظور نیاز به برنامه مشخص و منظمی داریم.

.

ربیعی با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی چراغ راهنمای ماست، ادامه داد: بر اساس مطالعات، روند کلی شکنندگی اقتصاد ایران و همچنین میزان دسترسی روستاها به خدمات از سال ۲۰۱۳ به بعد رو به بهبود است.

.

وی گفت: در سال ۱۳۹۴ بیش از ۷۰۰ هزار و تا تابستان ۹۵ هم ۶۳۰ هزار شغل را ایجاد کردیم.

.

ربیعی درباره روند تغییرات جمعیت فعال و غیرفعال و نرخ مشارکت گفت: اکنون نرخ مشارکت نیروی کار ما به ۴۰ و ۴ دهم رسیده و جمعیت فعال ما ۲۶ میلیون و ۳۷۰۰ هزار نفر است.

.

وی با اشاره به اینکه اثرات تأخیری بازار کار از سال ۱۳۸۷ تا سال ۱۳۹۲ وجود دارد، ادامه داد: با نیروی کار متأخر که وارد بازار کار شد، مواجه شدیم.

.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نرخ مشارکت بانوان در اشتغال افزایش یافته است.

.

ربیعی با تاکید بر اینکه در سال ۱۳۹۴ بیش از  ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کردیم، افزود:  این آمار بر اساس دفترچه‌های تأمین اجتماعی نوبت اولی است.

.

وی گفت: سالانه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و فارغ التحصیلان وارد بازار کار شدند، بنابراین ایجاد اشتغال محسوس  نیست.

.

ربیعی با اشاره به اینکه توسعه رسته‌های پر اشتغال منطقه‌ای یکی از برنامه های منطبق با اقتصاد مقاومتی است، افزود: سیاست زودبازده در دستور کار ما نیست و برنامه‌های رشد ما در میان مدت و بلند مدت ایجاد اشتغال می کنند.

.

وی با بیان اینکه  در سال ۱۳۹۳ هم بیش از ۶۰۰ هزار شغل ایجاد کردیم، اضافه کرد: در مجموع میزان ایجاد اشتغال در مقایسه با جمعیت فعال و غیرفعال  قابل دفاع است.

ربیعی درباره روند جمعیت فعال، شاغل و بیکار کشور در دهه اخیر گفت: در سال۹۲ جمعیت فعال ۲۳ میلیون و ۸۳۵ هزار نفر بوده است که این رقم به در تابستان امسال به ۲۶ میلیون و ۳۶۹  هزار نفر رسید.

.

وی افزود: برنامه های سازمان فنی و حرفه ای کشور و طرح آموزش سیار و توانمند سازی نیروی کارهم در راستای سیاست های  اقتصاد مقاومتی است.

.

ربیعی ادامه داد: امسال آموزش حدود ۲۸۰ هزار نفر را در روستاها هدفگذاری کرده بودیم که تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار نفر را آموزش دادیم.

.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره راهبرد کاهش نرخ بیکاری در اقتصاد مقاومتی گفت: نرخ بیکاری ما اکنون حدود ۱۲ و هفت  دهم درصد است که با سیاست های کارای پولی و مالی می توان آن را کاهش داد اما باید با اصلاح سیاست های نهادی و ساختاری طرف عرضه و تقاضای کار و تقاضای کل اقتصاد، نرخ بیکاری را کاهش دهیم.

.

ربیعی افزود: انتظار داریم در حوزه آی سی تی(ict) در سال آینده ۱۲۰ هزار شغل ایجاد کنیم.

.

وی اضافه کرد: با توجه به یک و نیم میلیارد دلاری که از صندوق توسعه ملی خواهیم گرفت و علاوه بر آن اعتبار هزار میلیارد تومانی ، امیدواریم در سال ۱۳۹۶، در جهشی حدود یک میلیون شغل را ایجاد کنیم البته ایجاد ۷۰۰۰ هزار شغل در سال آینده قطعی است.