: ERP ابزاری برای یکپارچه سازی اطلاعات در سازمان
طرحریزی منابع سازمانی(ERP) درصدد آن است که همهاجزای یک سازمان را در قالب تنها یک سیستم رایانهای، یکپارچه کند؛ به نحوی که باهمان سیستم بتوان پاسخگوی نیازهای خاص بخشهای مختلف بود. طرحریزی منابع سازمانی (ERP) درصدد آن است کههمه اجزای یک سازمان را در قالب تنها یک سیستم رایانهای، یکپارچه کند؛ به نحویکه با همان سیستم بتوان پاسخگوی نیازهای خاص بخشهای مختلف بود. ساختن یک نرمافزار برایبرطرف کردن نیازهای کارکنان در همه بخشها، چه مالی و چه نیروی انسانی و حتیانبارداری یک کار بزرگ است. این در حالی است که هر کدام از این بخشها معمولاسیستم رایانهای خاص خود را دارند که برای انجام کارهای خاص آن بخش بهینهسازی اماERP همه آنها را در قالبیک سیستم نرمافزاری یکپارچه جمعآوری میکند؛ سیستمی که تنها یک پایگاه دادهدارد و بخشهای مختلف میتوانند به راحتی به آن دسترسی داشته باشند و اطلاعات لازمرا ردوبدل نمایند.
بهترین امید یک سیستمERP جهت ایجاد ارزش آناست که ابزاری تسریعکننده و تسهیل بخش برای فرآیند پردازش سفارش مشتریان از لحظهدریافت سفارش تا صدور صورتحساب و دریافت وجه آن باشد؛ فرآیندی که در اصطلاحفرآیند تحقق سفارش» نامیده میشود. به همین خاطر است کهERP را یک سیستم اداری پسینی میدانند. این سیستم فرآیند مستقیم فروش را پشتیبانینمیکند (البته اغلب تولیدکنندگان سیستمهایERP،برای انجام این کار سیستمهایCRM را ارائه میکنند)؛در عوض،ERP سفارش مشتریان را دریافت میکندو رویه نرمافزاری پردازش آن را خودکار میسازد. وقتی یک نماینده خدمات مشتریانسفارش را به سیستمERP وارد میکند، به همه اطلاعات ضروری جهت تکمیل آن سفارش دسترسی پیدا خواهد کرد (مثلا اطلاعات مربوط به اعتبار حساب مشتری و سابقه سفارش از ماژول مالی، میزان موجودی سازمان از ماژول انبارداری و زمانبندی بارگیری محصول از ماژول پشتیبانی دریافت میشود). کارکنان در همه این بخشهای مختلف اطلاعات یکسانی را میبینند و میتوانند آنها رابهروزرسانی کنند. وقتی یک بخش وظیفه خود را در قبال سفارش انجام داد، آن سفارش بهصورت خودکار درERP حرکتمیکند و به بخشبعدی منتقل میشود. برای پیگیری وضعیت سفارش کافی است به سیستم وارد شوید و آن رامشاهد کنید. فرآیند سفارش به صورت یک نقطه روشن در مسیر پردازش خود درنقشه سازمانحرکت میکند و مشتریان سفارشات خود را سریعتر و با خطای کمتر دریافت مینمایند. ERP همین جادو را میتواند در مورد سایر فرآیندهای کسبوکار (همچونفرآیندهای پرداخت حقوق و مزایای کارکنان و فرآیند گزارشدهی مالی) انجامدهد.
۱- یکپارچهسازی اطلاعات مالی: در حالت عادی برای آنکه مدیر عامل بتواند عملکرد کلی سازمان را ارزیابی کند، باید نسخههای مختلفی از واقعیت را در اختیار داشته باشد؛ یعنی بخش مالی اعداد خاص خود را در مورد درآمد دارد؛ فروش هم نسخهای دیگر دارد؛ به همین ترتیب سایر واحدهای کسبوکار هم ممکن است نسخههای مربوط به خود رادر مورد میزان تاثیرگذاری خود در درآمد سازمان داشته باشند. ERP یک نسخه واحد از واقعیت را به وجود میآورد؛ نسخهای که نمیتوانصحت آن را زیر سوال برد؛ زیرا همه بخشها از آن استفاده میکنند. ۲- یکپارچهسازی اطلاعات مشتریان: سیستمهایERP را میتوان همان محل زندگی سفارشات مشتریان از لحظه دریافت سفارش بهوسیله نمایندهفروش تا بارگیری کالای فروخته شده و ارسال صورتحساب دانست. با داشتن این اطلاعاتدر یک سیستم واحد به جای پراکندگی آنها در سیستمهای مختلف که قادر به تعامل درستبا هم نیستند، سازمانها میتوانند سفارشات را آسانتر ردگیری کنند و تولید،انبارداری و بارگیری و ارسال محصولات را در مکانهای مختلف در آن واحد هماهنگنمایند. ۳- صرفهجویی در زمان و افزایش بهرهوری: استانداردسازی این فرآیندها و استفاده از یک سیستم رایانهای واحد میتواند صرفهجویی در زمان، افزایش بهرهوری و کاهش هزینههای سربار را به دنبال داشته باشد. ۴- کاهش موجودی انبار: ERP جریان فرآیند تولیدرا روانتر و مشاهدهپذیری فرآیند انجام سفارش در درون سازمان را بیشتر میکند. این امر میتواند به کاهش موجودی مواد مورد استفاده در تولید محصول (موجودی کالای در حال ساخت) منجر شود و به کاربران در برنامهریزی بهتر تحویل محصول به مشتریان، کاهش کالاهای ساختهشده موجود در انبار و تسهیل در ارسال کالا کمک کند. سازمانها برای بهبود واقعی جریان زنجیره تامین به نرمافزارهای زنجیره تامین نیاز دارند؛ اما ازERP نیز میتوان برای تحقق اینهدف کمک گرفت. سازمانها چگونه پروژههایERP خود را سازماندهی میکنند؟ بر مبنای مشاهدات ما، سه روش متداول برای نصب سیستمهایERP وجود دارد:
|