: ۱۰ سوالی که موقع استخدام یک حسابدار باید بپرسید

امروزه با پیشرفت تکنولوژی استفاده از نرم افزارهای گوناگون حسابداری بسیار رواج پیدا کرده است. اما بیش از این ها نیاز به یک حسابدار آموزش دیده و حرفه ای باعث نظم و ترتیب دادن به امور مالی می شود. حسابداری بسیار حساس است و یک اشتباه کوچک حسابدار می تواند هزینه های زیادی را بر دوش آن مجموعه بگذارد. بنابراین بهتر است در زمان استخدام یک حسابدار ابتدا این ۱۰ سوال را بپرسید:

      ۱-بهترین راه برای ارتباط خوب با یک حسابدار چه چیزی می تواند باشد؟ و ما چه طور باید به آن دست پیدا کنیم؟

به نظر این سوال خیلی ساده، شفاف و قابل پاسخ گویی است و هر حسابداری می تواند به آن پاسخ دهد. جدای از خصوصیات اخلاقی، حسابدار باید از نظم ذهنی برخوردار باشد. بنابراین او باید بتواند که یک ارتباط کاری خوب را تعریف کند.

      ۲-چطور به مجموعه کاری تان کمک می کنید تا مالیات را بپردازد؟

یک حسابدار خوب باید از امور مالیاتی و حساب های مربوط به آن (دریافت، پرداخت، معافیت و...) آگاهی کافی داشته باشد. بنابراین در هنگام استخدام یک حسابدار از امور مالیاتی سوال می شود. اعتبار مالیات و کسورات، همچنین قوانین مالیاتی همه و همه باید جزء دانسته های یک حسابدار باشد.

      ۳- در چه مواردی حسابدار و رییس باید با یکدیگر همکاری داشته باشند؟ در چه مواردی باید با یکدیگر مشورت کنند؟

یک حسابدار ماهر و پر تجربه باید آگاهی لازم در بسیاری از امور مالی را بدهد. باید در مورد مسائل مالی با حسابدار مشورت شود و از او خواسته شود تا مشکلات را حل کند او باید نقاط قوت و ضعف کار را بداند و در این راه با کارفرما، مدیر یا رییس خود مشورت کند.

 ۴- چگونه به مدیر یا رییس تان کمک می کنید تا پیشرفت کند؟

یک حسابدار خوب باید تمام و کمال بتواند به یک کسب و کار کوچک کمک کند تا در کمترین زمان روند افزایش سرمایه داشته باشد. او باید به خوبی چالش های مالی را درک کند و برای آنها چاره اندیشی کند تا پیشرفت آن مجموعه احساس شود.

۵-چه طور به ما کمک می کنید تا نقدینگی را مدیریت کنیم؟

یکی از وظایف مهم حسابدار طرح ریزی درست برای وجوه نقد یک شرکت است. البته این کار ساده نیست و نیاز به مهارت و تجربه دارد از حسابدار می پرسند که چه راهکارهایی برای تنظیم وجوه نقد در شرکت وجود دارد.

۶- نقطه توازن دخل و خرج چیست؟

حسابدار باید قدرت تجزیه و تحلیل بالایی داشته باشد، او باید بتواند تشخیص دهد که کسب و کار سود دهی دارد یا خیر. این نقطه توازن دخل و خرج در تعیین میزان سوددهی و پیشرفت مالی یک تجارت بسیار موثر است.

۷- آیا می توانید ارزش کلی تجارت ما را ارزیابی کنید؟

حسابدار  وظیفه دارد ارزش بازار کاری مجموعه ای که در آن کار می کند را تخمین بزند. او باید طرح های مالی خود را تجزیه و تحلیل کند و آن را طوری به کار بیندازد که تجارت یک مجموع علاوه بر سود دهی پویا باشد.

۸- آیا می توانید قبل از اینکه من در مذاکرات و بررسی قرارداد ها شرکت کنم، به من در این زمینه کمک کنید؟

این سوالی است که تقریبا همه حسابدارها با آن روبه رو شدند. یک حسابدار خوب باید یک مشاور و وکیل خوب هم باشد؛ این بدین معناست که حسابدار باید مدیر را در زمینه های مالی یک پروژه هدایت کند، او باید از تجربیات خود برای مدیر بگوید.

۹-  به نظر شما تعهداتی که به شرکت ما وارد است چه چیزهایی است؟

تجارت در بخش های مختلف و در صنایع مختلف نیازمند حسابدارهای مخصوصی است که با توجه به اهمیت کار، مهارت بیشتری داشته باشند. آگاهی حسابدار از قواعد و قوانین به بیشتر موفق بودن یک تجارت کمک می کند.

    ۱۰- اشتباهات رایجی که یک مجموعه کاری باید از آن اجتناب کند، چیست؟

حسابدار باید ۱۰۰ درصد مواقع صادقانه نظر خود را بیان کند. حسابدار باید بیش از هر کارمند دیگری در یک مجموعه صداقت داشته باشد، بنابراین در صورت بروز اشتباه باید نظر خود را صادقانه و دلسوزانه با مافوقش در میان بگذارد. حسابدار باید بتواند اشتباهات مالی را نسبت به تجربیاتش تشخیص داده و با کارمندش در میان بگذارد.