: گجتی برای روشن‌ کردن منزل‌ با نور طبیعی

مخترعان ایتالیایی موفق به ساخت گجت هوشمندی شده اند که می تواند برترین نور یعنی نور خورشید را به درون منزل منعکس کند.نور خورشید، یکی از مهم‏ترین عوامل حفظ سلامت انسان است. علاوه بر سلامت جسمانی، علت بروز برخی اختلالات روانی مانند افسردگی نیز می‏ تواند کمبود نور خورشید باشد.

استفاده از روشنایی طبیعی یا همان نور روز، ارتباط زیادی با معماری ساختمان دارد و پس از ساخت آن ممکن است گفته شود که کاری از دست ساکنان منزل برنمی آید.

گجت جدیدی با نامLucy تولید شده که روشن ترین نور در بین تمامی نورها یعنی نور خورشید که نوری طبیعی است را به منزل کاربرانش می آورد. گجتLucy همانند یک آئینه روباتیک خورشیدی بوده که نور را به درون خانه منعکس می کند.

کار کردن با این گجت بسیار ساده بوده و کاربران می توانندLucy را در مسیر مستقیمی بین نور خورشید و مکانی که نور کافی نداشته، قرار دهند تا نقطه مورد نظرشان روشن شود. سپسLucy به صورت خودکار حرکت نور خورشید را ردیابی کرده و در تمام طول روز مکانی که تاریک است را روشن می کند.

محققان ایتالیایی کمپانیSolenica معتقدند، گجت هوشمندLucy نه تنها می تواند نور طبیعی را به منزل کاربرانش منتقل کند بلکه از قابلیت کاهش تاثیرات کربنی و میزان گازهای گلخانه ای نیز برخوردار است.

این گجت گوی مانند انرژی مورد نیاز خود را از طریق نور خورشید و به صورت مستقیم دریافت کرده و به برق یا باتری برای تامین انرژی نیازی ندارد. Lucy از طراحی کروی و ساده ای برخوردار است که باعث حفاظت بیشتر از آن می شود.