: می دانید یکی از سخت ترین کارها در راه اندازی کسب و کار چیست؟

آیا فکر میکنید پیش بینی همان حدس زدن آینده است ؟ چرا ؟ سوالات زیادی را به صورت مکرر از دیگران دریافت میکنیم که پیش بینی به چه دردی میخورد ؟  و آیا ضروری است ؟بله این امر کمک زیادی در مدیریت کسب وکارتان میکند .

حال یک سوال مهم پیش می آید و اینکه  " من چطوری پیشبینی فروش محصولی جدید در بازار را داشته باشم بدون اینکه از آن داده و اطلاعاتی در دست داشته باشم ؟"

نکته کلیدی همین است ، همه ما انسان هستیم و از قدرت دیدن آینده برخوردار نیستیم لذا همیشه حدس میزنیم البته براساس فرضیاتی که در دست داریم .ما براساس فرضیات برای فروش خود پیش بینی میکنیم .با کمک گرفتن از تجربیات گذشته برنامه ریزی هایی برای محصول جدید خود انجام میدهیم . این پیش بینی است نه حدس و گمانه زنی .

پیش بینی سخت است و از آن مشکل تر راه اندازی یک کسب و کار بدون پیش بینی است .به طور مثال برای راه اندازی یک کسب و کار الکترونیکی شما باید از قبل سایت ، محل نقطه نظرات مشتری ، محل فروش و ترافیک سایت و... را در نظر بگیرید .اگر در کسب و کارتان از روش ایمیل مارکتینگ استفاده میکنید باید پیش بینی تعداد بازخوردها و بازدید از سایت و نتایج حاصل از آن و نقاط پر بیننده و تاثیرات آن را بررسی و ارزیابی کنید .

در پیش بینی هزینه های کسب و کار باید به تمام جوانب آن نگاه کنید اعم از " تعداد نفرات دخیل در یک کسب و کار ، حقوق و هزینه های هر فرد ، فضا و محیط کسب و کار ، لوازم مصرفی در اجرای یک پروژه و هزینه های صرف شده براساس نفر / ساعت برای تولید یک محصول یا فرآیند و... "باید درنظر گرفته شود تا بتوانیم درخصوص فروش و ادامه کسب و کارتان پیش بینی لازم را داشته باشید.

برای مثال در بودجه بندی یک فرآیند بهتر است تخمین بزنید چقدر هزینه برای ساخت یک طرح ، محصول و حتی نفر مستقر  در شرکت صرف میشود.

این همه مثال های کوچکی برای روش ساختن اهمیت موضوع است ، بله همه آنها حدس و گمان است ولی باید دقت داشته باشد بادرنظر گرفتن یکسری عوامل و مفروضات رابطه مند و قانونمند میتوان یک پیش بینی درستی از خط و مش کسب و کارتان داشته باشید.

مدیریت توانمند و آگاهانه بین فروش و هزینه ها و مخارج تاثیر بسازایی در سلامتی یک کسب و کار میگذارد .شما هرگز قادر نخواهید بود یک کسب و کار را مدیریت کنید بدون اینکه کنترلی در هزینه و بودجه خود داشته باشید. به طور مثال در فروش اگر فروش شما بالاتر از میزان تخمین زده باشد شما میتوانید بازار بیشتری را با اولویت های مهمتر تصاحب کنید و اگر پایین تر از حد پیش بینی است باید با ارزیابی بهتر یکسری از مخارج را کاسته و اولویت های فروش را تغییر دهید .

همه صاحبین کسب و کار باید یک برنامه و پیش بینی مناسبی داشته باشند ، از فرآیند های مالی و سرمایه گذاری گرفته تا فروش محصول و سودآوری .در آخر اگر توجه داشته باشید همه پیش بینی ها به مسائل مالی مربوط است وشاهرگ اصلی هر کسب و کار مسائل مالی آن سازمان است .

برگرفته از سایت entrepreneur