: تاثیر موج توسعه فناورانه بر پایداری کسب‌وکارها

کسب‌وکارها به توانایى پایش، شناسایى و تسلط بر فناورى‌ها و توانمندى هاى فناورانه نیاز ضروری دارند. فناورى و نوآورى در ترکیب با سرمایه و استعدادهاى انسانى مى‌توانند در شرایط بحران هاى اقتصادى به مثابه موتور رشد و توسعه موسسات عمل کنند.

در نتیجه با شروع فعالیت موسساتی که مجهز به فناورى هاى نو هستند، موسساتی که بعضا پایبند به فناورى هاى قدیمى‌تر هستند، به تدریج دچار ضعف و مشکلات اقتصادى مى شوند و حتى ممکن است نهایتا مرگ موسسه یا بنگاه اقتصادی را به همراه داشته باشد. ازاین‌رو خلاقیت و به کارگیری تکنولوژی‌های جدید باعث صرفه‌جویی در زمان، هزینه و نیروی کاربرای شرکت تولیدی می‌شود.

مدیریت هزینه‌های بنگاه با اتکا بر دانش روز

به عنوان مثال از زبان بسیاری از حسابداران شنیده می‌شود که تولید‌کنندگانی که نمی‌خواهند اصول حسابرسی شرکت‌های خود را با اتکا بر دانش حسابداران انجام دهند، در محاسبه هزینه‌های نهایی شرکت خود با مشکل مواجه می‌شوند و نتایج حسابرسی آنها خلاف هزینه‌ها و درآمدهای واقعی بنگاه یا شرکت تولیدی آنها خواهد بود. در صورتی که اگر آنها از دانش حسابرسی استفاده کنند، حتی در پرداخت مالیات و هزینه تمام شده کالا به نتیجه مطلوب‌تری خواهند رسید. بنابراین مهم‌ترین عامل شکست بنگاه‌ها بسیاری اوقات همین مسئله است.

دانش فنی، شرط رقابتی شدن بنگاه‌ها

کشوری که ماشین‌آلات به روز‌تری دارد از رقبایی که از این وسیله محروم هستند، پیشی می‌گیرد. تولید‌کننده حتی اگر مدیریت عالی و حساب شده داشته باشد، در هر صورت نیازمند کاربرد ابزار نوین در فعالیت خود است.

تکنولوژی، عامل توزیع عادلانه سرمایه

در واقع تکنولوژی اثر توانمند ساختن نیروی کار، دانش مدیریتی، آینده نگری و پیش بینی بازار، آشنایی با بازار‌های خارجی و محصولات سایر کشورها، سرمایه و مدیریت بهینه نقدینگی را چندین برابر می‌سازد. مثلا نیروی کاری که مهارت بیشتری دارد و به دانش فنی مسلط است، خلاقیت بیشتری به کار می‌گیرد و ساعات کار مفید وی افزایش پیدا می‌کند. از طرفی دانش فنی به مدیر شرکت کمک می‌کند تا در امور مالی و توزیع سرمایه به بخش‌های شرکت عملکرد مطلوب‌تری داشته باشد. علاوه بر این بازاریابی و موفقیت در فروش یک کالا بستگی به تکنولوژی و دانش‌هایی دارد که با تکیه بر علم جدید دنیا برای تولید آن کالا به کار برده شده است.

سفارشی شدن کالا، دستاورد دانش روز

در گذشته محصولات در حجم انبوه تولید می‌شد؛ حال آنکه نه تنوعی داشت و نه براساس سفارش مشتری بود اما در حال حاضر تکنولوژی به سفارشی شدن کالا کمک کرده است.رابطه تکنولوژی با نوآوری یک رابطه دو سویه است. از طرفی تکنولوژی موجب ارتقای خلاقیت و نوآوری بنگاه می‌شود و از سوی دیگر نوآوری سطح تکنولوژی را ارتقا می‌بخشد.بازاریابی موفقیت در فروش کالا، تقویت بعد مالی شرکت و دسترسی به شبکه بانکی و تسهیل روابط مالی و بانکی کشور و افزایش بازدهی شرکت را به همراه دارد. بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، رتبه ایران در به کارگیری دانش روز از بین ۱۴۸ کشور ۱۲۳ است. این رتبه نشان می‌دهد چقدر با کشورهای دنیا در ارتقای سطح دانش فنی و تکنولوژی فاصله داریم.
پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در این میان فروش محصولات هوشمند از فروش بازار تبلت، کامپیوتر و گوشی موبایل پیشی خواهد گرفت و تا سال ۲۰۲۰ درآمدهای مربوط به خدمات ماشین به ماشین و اینترنت اشیا در بخش ابزار به ۳۶ میلیارد دلار و در بخش لوازم الکترونیک به۴۵  میلیارد دلار برسد.