: راه‌اندازی شهر سه‌بُعدی"میلیون" - بخش دوم

نوآوری آسان نیست

اما این فناوری چطور به دست آمده است؟ "رضا اسدی" مدیر و بنیانگذار استارتاپ میلیون می‌گوید: «ایده میلیون، ۲ سال پیش به ذهن ما رسید. آن زمان پشتیبانی از قابلیت گرافیکی WebGlبه تازگی به مرورگرهایی مثل گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس اضافه شده بود و ما می‌دانستیم که دیر یا زود آینده فناوری وب تغییر خواهد کرد

 WebGl قابلیتی است که به کاربران امکان می‌دهد بدون نصب هیچ گونه افزونه یا فایل اجرایی، به فضا و امکانات سه‌بعدی روی مرورگرشان دسترسی داشته باشند.» او می‌افزاید: «ما می‌توانستیم مثل همیشه دست روی دست بگذاریم تا ابتدا شرکت‌های بزرگ خارجی نظیر گوگل یا آمازون دست به کار شوند و ما هم طبق معمول بعد از چند سال تازه به دنبال آنها برویم، اما تصمیم گرفتیم ایده یک شهر سه‌بعدی را اجرایی کنیم که فضاهای مختلفی داشته باشد، از جمله شهربازی برای برگزاری بازی‌های رایانه‌ای و جام‌های دیجیتال، فضاهای فروشگاهی برای فروش کالاها و محصولات به صورت سه بعدی، فضاهای تبلیغاتی نظیر بیلبوردها و بنرها و فضاهای جمعی فرهنگی و آموزشی.
 
اسدی با اشاره به مشکلات پیش‌روی توسعه این شهر سه‌بعدی ادامه می‌دهد: چالش‌های این کار اصلا آسان نبود. در حال حاضر در دنیا ۲ موتور بزرگ و اصلی برای ساخت فضاهای سه‌بعدی بر پایه  WebGl  وجود داردBabylonJs  و ThreeJs  متعلق به گوگل و مایکروسافت. بزرگ‌ترین چالشی که در چندماه اول داشتیم، حجم بالایی بود که فضاها و آبجکت‌های سه‌بعدی‌ در این ۲ موتور به دست می‌آوردند. استفاده از این موتورها چند مشکل عمده برای ما داشت؛ یکی حجم بسیار بالای شهر بود که باعث می‌شد نه تنها با سرعت اینترنت در ایران که حتی با استانداردهای جهانی نیز استفاده از آن تا حد زیادی دشوار شود، مشکل بعدی ناکارآمدی این موتورها در زمینه مدلسازی و بافت‌گذاری روی برخی آبجکت‌ها بود زیرا خود این موتورها نیز هنوز به‌طور نهایی توسعه پیدا نکرده‌اند و مشکلات و کمبودهایی دارند که هنوز رفع نشده است و ما این مشکلات و کمبودها را در موتور ایرانی که نوشتیم، رفع کردیم.
چالش دیگری که وجود داشت احتمال تغییر در سیاست‌ها و برنامه‌های مایکروسافت و گوگل برای توسعه یا از دور خارج کردن این موتورها بود که باعث می‌شد اختیار و آینده شهر سه‌بعدی میلیون عملا از دستان ما خارج و به این ۲ شرکت خارجی سپرده شود، بنابراین تصمیم گرفتیم بر پایه این ۲ موتور نخستین موتور ایرانی رندر سه‌بعدی به نام  MelyonJs را توسعه دهیم که هم بومی باشد و هم کمبودهای موجود در موتورهای مایکروسافت و گوگل را رفع کند و هم با محدودیت‌های سرعت اینترنت کاربران ایرانی همخوانی داشته باشد. بعد از حدود یک سال و نیم تحقیق و توسعه، برنامه‌نویسی و برخورد با مشکلات پیش بینی نشده، نهایتا موفق شدیم نخستین موتور رندر سه بعدی ایرانی را توسعه دهیم و اکنون فاز اول شهر سه بعدی میلیون با نیرو گرفتن از این موتور افتتاح شده است.

ایران، اولین کشور دارای شهر سه بعدی در دنیا

اسدی درباره چالش‌های نوآوری در کسب‌وکارهای جدید می‌گوید: در کسب‌وکارهای نو همیشه دو چالش وجود دارد؛ یکی چالشی درونی و ذهنی است که به شما می‌گوید صبر کن اول دیگران انجام دهند و آنها هزینه و انرژی را صرف کنند بعد تو استفاده و تقلیدکن.» و دیگری چالشی بیرونی و مربوط به سیستم‌های حمایتی است که باعث دلسردی فعالان کسب و کار و از بین رفتن ایده‌های ناب می‌شود. ما تا به این جای کار که ایده خود را عملی و به صورت تجاری راه‌اندازی کرده‌ایم، از حمایت هیچ نهاد یا سازمانی برخوردار نبوده‌ایم. ما اگر در برابر این دو چالش تسلیم می‌شدیم، امروز نخستین شهر سه بعدی دنیا که به صورت تجاری راه‌اندازی شده و بدون نیاز به نصب افزونه و فایل اجرایی کاربر را وارد فضای جدیدی می‌کند، در ایران افتتاح نشده بود و ایران در این زمینه حرفی برای گفتن نداشت.

برای مشاهده و گشت‌وگذار در شهر سه‌بعدی میلیون بهتر است از روی رایانه و از نسخه‌های جدید مرورگر کروم استفاده کنید، در نخستین بازدید ممکن است بارگذاری بسته به سرعت اینترنت کاربر بین ۱۵ ثانیه تا ۱.۵ دقیقه طول بکشد اما در دفعات بعدی وب‌سایت ظرف چند ثانیه بارگذاری می‌شود.
می‌توانید از این آدرس از شهر سه بعدی میلیون دیدن کنید:  melyon.ir

دانلود ها: