: تاثیرات قابل توجه تکنولوژی بر کسب و کار

در دنیای امروز، باتوجه به رشد روز افزون علم و تکنولوژی ،کسب‌وکارها، نیازمند توانایى، پایش، شناسایى و تسلط بر فناورى‌ها و توانمندی های فناورانه هستند. در واقع، فناورى و نوآورى در ترکیب با سرمایه و استعدادهاى انسانى مى‌توانند در شرایط بحران هاى اقتصادى، عملکردی مشابه موتور رشد و توسعه موسسات را داشته باشند.
با در نظر گرفتن شروع فعالیت موسساتی که مجهز به فناورى هاى جدید هستند،آن دسته از  موسساتی که بعضا پایبند به فناورى هاى قدیمى‌تر هستند، به مرور زمان دچار ضعف و مشکلات اقتصادى شده وحتى ممکن است مرگ، و یا سقوط بنگاه اقتصادی را به همراه داشته باشد. بنابراین ، خلاقیت و به کارگیری تکنولوژی‌های جدید باعث صرفه‌جویی در زمان، هزینه، نیروی کار و... برای شرکت تولیدی می‌شود.ازجمله عوامل موثر و متمایز کننده در بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه ، تفاوت آنها در میزان استفاده از تکنولوژی، مهارت‌های نو و به عبارتی دانش فنی است.


به کار گیری دانش روز در مدیریت هزینه‌های بنگاه های کسب و کار
بسیاری از اوقات، ممکن است شنیده باشیم، برخی تولید‌کنندگان که تمایلی به اصول حسابرسی سازمان خود ، با اتکا بر دانش حسابداران ندارند، و در محاسبه هزینه‌های نهایی شرکت خود هم با مشکل مواجه می‌شوند؛ نتایج حسابرسی آنها ،خلاف هزینه‌ها و درآمدهای واقعی بنگاه یا شرکت تولیدی آنها خواهد بود. در صورتی که اگر آنها از دانش حسابرسی استفاده کنند، حتی در پرداخت مالیات و هزینه تمام شده کالا به نتیجه مطلوب‌تری خواهند رسید. بنابر مطالب عنوان شده، مهم‌ترین عامل شکست بنگاه‌ها را، میتوان با عدم بکارگیری دانش و تکنولوژی روز دنیا امری مرتبط تلقی کرد.

 

ارتقاء دانش فنی قابلیت رقابتی شدن بنگاه‌ها را افزایش میدهد.
رقابتی شدن بنگاه‌های تولیدی، زمانی بوجود می آید که دستگاه‌ها، ابزارآلات و ماشین‌آلاتی که مورد استفاده قرار میگیرد، رقابتی باشند؛ به این معنی که تکنولوژی های بکارگرفته شده، پا به پای تجهیزات روز پیش بروند؛در غیر این صورت بدیهی است ،کشوری که ماشین‌آلات به روز‌تری در دست خود دارد از رقبایی که از این امکانات محروم هستند، پیشی می‌گیرد؛ وتولید‌کننده ها حتی اگر مدیریت عالی و حساب شده ایی داشته باشند، در هر صورت نیازمند کاربرد ابزار نوین در فعالیت خود هستند.
البته نباید فراموش کرد که سایر ملزومات در کنار تکنولوژی، چون توانمند ساختن نیروی کار، دانش مدیریتی، آینده نگری و پیش بینی بازار، آشنایی با بازار‌های خارجی و محصولات سایر کشورها، سرمایه و مدیریت بهینه نقدینگی و... در ترقی یک شرکت تولیدی نیز بسیار موثراست، اما در نهایت با بکارگرفتن تکنولوژی ها، تمامی  این بخش‌ها، بهتر هدایت خواهند شد.
در واقع موجودیت و بکارگیری دانش و تکنولوژی ، اثر هر یک از این بخش‌ها را چندین برابر می‌سازد. مثلا نیروی کاری که مهارت بیشتری دارد، خلاقیت بیشتری به کار می‌گیرد، درنتیجه ساعات کار مفید وی افزایش پیدا می‌کند. از طرفی دانش فنی به مدیر شرکت کمک می‌کند تا در امور مالی و توزیع سرمایه به بخش‌های شرکت، عملکرد مطلوب‌تری داشته باشد. علاوه بر این بازاریابی و موفقیت در فروش یک کالا بستگی به تکنولوژی و دانش‌هایی دارد که با تکیه بر علوم روز دنیا برای تولید آن کالا، به کار برده شده است. همچنین بنابر گفته بسیاری از مسئولان، هدف از آوردن نیروی خارجی به داخل کشور و اجازه ورود شرکت‌های آنها، استفاده از همین تکنولوژی و دانش فنی یا انتقال آن به کشور است.

 

سفارشی شدن کالا، دستاورد دانش روز

 توسعه کسب‌وکارها به این معنی است که شرکت‌ها طی یک فرایند، بتوانند درکمترین زمان، محصولی با کیفیت بالا را تولید کنند؛ که هم قیمت تمام شده کمتری داشته باشد و هم رغبت مشتری را به برانگیزد. تکنولوژی عامل مهمی در توسعه کشورها به خصوص در پیشرفت کشورهای توسعه یافته در محصولات باکیفیت است.

شرکت های موفق اینچنینی ، درک صحیحی از رابطه ی طراحی مفید و موثر و شرایط جلب رضایت مشتری دارند، به بیان دیگر به کمک تکنولوژی، شرکت‌ها ، توانایی درک نیازها، سلیقه ها و خواسته‌های مشتری را دارا میشوند. بعنوان مثال، در گذشته محصولات در حجم انبوه و بدون تنوع و بدون توجه بر خواسته های مشتریان تولید می‌شد؛ اما در حال حاضر تکنولوژی به سفارشی شدن کالاها برطبق خواسته های دقیق مشتریان کمک کرده است.

در ادامه ی این مطالب باید اشاره کرد، تکنولوژی موجب ارتقای خلاقیت و نوآوری بنگاه ها و موجب  نوآوری و ارتقای  سطح تکنولوژی می شود. امر بازاریابی، موفقیت در فروش کالا، تقویت بعد مالی شرکت و دسترسی به شبکه بانکی و تسهیل روابط مالی و بانکی و افزایش بازدهی شرکت را به همراه دارد. با مطالعه وبررسی این نکات درمی یابیم فقدان تکنولوژی  در سطح کشورمان، مانع بهره‌برداری بهینه در بنگاه های اقتصادی و کاری درشاخه ها ورشته های  مختلف و همچنین ، ذخایر طبیعی، معدنی و نفتی کشور می‌شود؛ .بعنوان مثال میتوان گفت که بررسی ها در زمینه ی خودرو، نشان می دهد، که در شرایطی که تا سال ۲۰۱۲ تنها ۱۰ درصد خودروها مجهز به اینترنت بوده‌اند، این رقم تا سال ۲۰۲۰ به ۹۰ درصد افزایش پیدا می‌کند، .بر این اساس، پیش‌بینی شده که تا سال ۲۰۲۰ درآمدهای مربوط به خدمات ماشین و اینترنت اشیا در بخش ابزار به ۳۶ میلیارد دلار، در بخش لوازم الکترونیک به ۴۴۵ میلیارد دلار، سلامت به ۶۹ میلیارد دلار و اتومبیل به ۲۰۲میلیارد دلار برسد. گفته می‌شود، بیشترین تاثیر این بخش روی صنعت است، چرا که موج جدید ایجاد شده تنها یک موج فناورانه نیست و کسب‌وکارها را هم در بر می‌گیرد و اگر صنایع و کسب‌وکارها خود را برای مواجهه با آن آماده نکرده باشند، ممکن است تمام سرمایه آنها از دست برود.