: نکاتی هوشمندانه درجهت حفظ نیروی کاری مفید و متخصص

اگر علاقمند هستید کارکنان مستعد،خوب و پرتلاش خود را برای مدت  طولانی حفظ کنید،رعایت نکات زیر بسیار حائزاهمیت است.گاهی اوقات در صنعت کسب و کار با گلایه های مدیرانی مواجه میشویم که برای از دست دادن کارمندان مفید خود، ابراز ناراحتی میکنند و این پرسش مطرح میشود که چه عواملی باعث پدید آمدن این رویداد میشود؟؟


در ادامه به برخی از مهمترین عوامل تاثیر گذار در افزایش پایبندی کارکنان به سازمان محل کار خود ذکر می گردد.داشتن زمان کاری مناسب یکی از نکات بسیار مهم در این حوزه، توجه به بازه زمانی کار کارکنان است ، تجربیات نشان داه اند که کارکشیدن بیشتر از معمول، از نیروی کاری نه تنها احساس خستگی ناشی از کار را بالا میبرد بلکه میزان خلاقیت و راندمان کاری را نیز تحت تاثیر خود قرار میدهد. تحقیقات جدید بعمل آمده از دانشگاه استنفورد( Stanford University) یکی از معتبرترین دانشگاه‌های جهان، درکشور آمریکا گویای این مطلب است که:فعالیت  بیشتر از ۵۰ ساعت در هفته از کارکنان بهره وری را به شدت کاهش میدهد و در برخی از موارد راندمان کاری بیشتر از ۵۵ ساعت نیز، نتیجه ایی معکوس دربرداشته است.بطور معمول افراد تمایل دارند درصورتیکه حجم کاریشان افزایش پیدا میکند مراتب شغلی شان هم ارتقاء پیداکند پس بهتر است درصورتیکه میزان کار کارمند محبوبتان را افزایش میدهید بفکر ارتقای مرتبه شغلی اش هم باشید.

 

پاداش

بخاطر داشته باشیم که هر فردی مورد تقدیر قرار گرفتن را دوست دارد و یکی از بهترین راه ها برای ایجاد حس مثبت و مناسب و ارتباط هرچه بهتر بین کارکنان و مدیران اختصاص دادن پاداش است در نتیجه بهتر است در این زمینه تدابیری جهت قدردانی از نیروی کاری خود داشته باشیم.

مورد اهمیت واقع شدن

بیش از نیمی از افرادیکه محل کار خود را ترک میکنند بعلت این است که از سمت مدیر و یا مدیران خود مورد اهمیت واقع نشدند. مدیران موفق به ایجاد روابط درست وداشتن تعامل حرفه ایی با کار کنانشان واقفند. بعنوان مثال مورد اهمیت بودن میتواند شامل: برگزاری یک جشن، احساس همدردی ویا همدلی در شرایط سختی است که فرد دچار چالش های شدید میشود.

 

پایبند بودن به تعهدات

 وعده دادن به کارکنان خوب است, اما بشرطی که بتوان به تمامی وعده ها عمل کرد .شما در صورتی قابل اعتماد و محترم شمرده میشوید که بتوانید به قول ها و وعده هایتان عمل کنید و اگر شما به نادیده گرفتن تعهدات خود مشهور شوید، کارکنان  نه تنها نسبت به کسب و کار، بلکه به خود شما هم بی اعتنا و بی اعتماد خواهند شد؛و این سوال مطرح می شودکه اگر مدیر یک مجموعه به وعده هایش عمل نکند، از کارکنان آن مجموعه چه انتظاری میتوان داشت؟

 در استخدام و بکارگیری نیروی کاری خود ،سختگیرترو دقیق تر باشیدبکارگیری افراد و استخدام نادرست ، باعث رواج دادن اشتباهات ، وموجب عدم ترقی و پیشرفت سازمان ها میشود.درواقع، زمانیکه مدیران یک سازمان برای استخدام کردن افراد خوب و مفید زمان کافی را اختصاص نمیدهند، موجب از بین رفتن انگیزه کارکنان در بخش های دیگر می شوند. گفتنی است  از سوی دیگر، ارتقاء دادن نادرست اینگونه افراد عواقب بدتری را نیز، برای یک سازمان بهمراه خواهد داشت.

 

اجازه دهید که افراد اهداف و احساسات خود را دنبال کنند

گاهی برخی کارمندان، افراد پر هیجان وماجراجویی هستند، فراهم آوردن فرصت هایی برای آن دسته از افرادیکه در جستجوی سوداهای خود هستند،  رضایت شغلی و بهره وری آنها را بهبود می‌بخشد . اما بسیاری از مدیران ،بخاطر ترس ازبیراهه رفتن و یا از دست دادن نیروی کار خوب خود ،  میخواهند کارکنانشان در یک محیط بسته و محدود کار کنند, که این امر منجر به کاهش بهره وری این مدیران می گردد. نکته ی بسیار جالب توجه این  است که وجود این ترس کاملا بی‌اساس برشمرده شده.،گفتنی است مطالعات نشان می‌دهد که افرادی که قادر به دنبال کردن سوداهایشان در جریان تجربه کاری خود هستند دچار هیجانات و هوش های هیجانی میشوند که  راندمان و خلاقیت کاریشان را پنج برابر بیشتر از حد معمول افزایش میدهد

 

توسعه دادن مهارت های کارکنان

زمانیکه از مدیران خواسته میشود، توسعه مهارتهای کارکنانشان را در برنامه های اجرایی خود قرار دهند، برخی از مدیران با استفاده ابزاری از واژه هایی چون، اعتماد، خودمختاری و توانمند سازی و وعدها و شعارهایی اینچنینی از مسیر اصلی دور میشوند. درصورتیکه موفقیت زمانی حاصل می شود که میزان توانمندی و مهارت واستعدادهای نیروی کار را شناسایی کرده و در گسترش پیشرفت و به روز کردن آنها کوشا باشیم.

 

 استقبال ازخلاقیت و تحولات و بهبود دادن شرایط

 کارکنان با هوش و با استعداد بدنبال بهبود شرایط هستند، اگر شما جزو آن دسته از افرادو یا مدیرانی هستید که شرایط موجود را میپسندید و تمایلی به تغییروتحول یا بهبود شرایط ندارید؛ بهتراست توجه کنید که این نحوه عملکر در بلند مدت باعث ایجاداحساس تنفراز شغل در کارکنان و موجب ترک کار میشود، بعلاوه این نوع تفکر منجر به محدودیت کارکنان و خود مدیران نیز میشود.

به چالش کشیدن افراد متفکر

 کارفرمایان بزرگ و مبتکر کارکنان خود را درگیر چالش های بزرگی میکنند، که شاید در ابتدا بنظر غیر قابل تصور می آید.آنها برای کارکنان خود از یک سو اهداف و چالشهای بزرگ خلق میکنند، تا کارکنان در خلال این چالش درگیر رشد و پیشرفت های فکری و خلاقیت شوندو از سوی دیگر با یاری خود کارکنان را در این راستا حمایت میکنند. روسای تیز بین هرگز کارکنان باهوش و مبتکر خود را درگیر کارهای کوچک و آسان و خسته کننده نمیکنند تا انرژی کارکنان درجهت کم بازده سوخت نشود.