: بدون در نظر گرفتن این نکات شاید نتوانید فرد خلاقی را استخدام کنید!
ادامه از بخش اول . . . ۶- به دنبال کسی بگردید كه دارای ترکیبی از ویژگیهای خوب است. فيليپ مكدوگال معاون ارشد شرکتJack Morton (آژانس تجربه برند) میگوید «بهترین افراد خلاق باید در مورد مسائل کوچک زیاد بدانند و در مورد مسائل بزرگ کم بدانند. آنها به طور طبیعی در لبه خطر زندگی میکنند، اما این مهارت را دارند که در مکان امن باشند. بنابراین به دنبال کسی باشید که زیاد زندگی کرده است البته سن فرد را در نظر نگیرید. کسانی که جاهای زیادی را دیدهاند، اما در مورد هر مکانی که دیدهاند پرشور و حرارت بوده اند. روی هم رفته به دنبال فردی بگردید که مجرب، برانگیزنده و پرانرژی باشد." ۷- از آنها بپرسید چه مطالبی را میخوانند. بیل وینچستر معاون و مدیر ارشد خلاقLindsay & Briggs میگوید: "خلاقیت در حقیقت این است که دو چیز کاملا نامربوط را تبدیل به یک چیز جدید کنیم. این موارد را بسیار در علم و هنر میبینیم. آنها کاملا با هم نامرتبط هستند و یک نفر به طریقی آنها را ترکیب میکند و یک مورد جدید خلق میکند. به دنبال افرادی بگردید که به طرز باورنکردنی در مورد هر چیزی کنجکاو و پیگیر هستند، مطالب متفاوت میخوانند و اشخاصی هستند که به دنبال جمعآوری نکات جالب توجه در جهان هستند و آنها را به گونهای جذاب کنار هم میگذارند. از آنها بپرسید در حال مطالعه چه مطالبی هستند؟ چه موضوعاتی را تا به حال مطالعه کردهاند؟ شما گاهی اوقات میتوانید تا حدودی از افراد مصمم یا گزينشگر ایده بگیرید." ۸- شخصا با موقعیت روبهرو شوید. ونسا مونتس مدیر ارشد استراتژی در شرکتDeep Focus اینگونه اظهار میکند: " مهمترین مساله کنجکاوی و تمایل و علاقه به یادگیری است. بیشتر افراد مستقلی که ما آنها را به تیم آوردیم، این علاقه بین آنها مشترک بود. واقعا مهم است که از دیدگاههای متفاوت آنچه را درک کنیم که میتواند آن ایده را از مرحله درک به مرحله تکامل برساند. من حقیقتا فکر میکنم که نمیتوان تنها از طریق دیدن رزومه به انتخاب افراد پرداخت. ما معمولا قبل از آوردن افراد این فرآیند را با یک تماس تلفنی مقدماتی آغاز میکنیم. فرد مورد نظر چه تعداد سوال میپرسد؟ شما ممکن است برای سنجش کارکرد افراد در موقعیتهای سخت، آنها را به چالش بکشید. چقدر در مورد تکنولوژیهای جدید کنجکاو هستند؟ آیا دارای دانش کافی هستند؟ آیا میتوانند مبتکر و نوآور باشند؟ " ۹- ایدههای غیرقابل پیش بینی را مطرح کنید. شوان نف موسس شرکتNeff Headwear نظراتش را اینگونه بیان میکند: "در فرآیند مصاحبه ایدههای تصادفی را مطرح کنید و ببینید که آنها چگونه پاسخ میدهند، مثلا: اگر شما یک بوم سفید و یک قلمموی بزرگ داشتید که افکارتان را به کار میانداخت، چه میکشیدید؟ یا اینکه یک اسب آبی در سواحلهاوایی چه رنگ و چه تجهیزاتی برایش مناسب بود؟ با موضوعات اتفاقی آنها را وادار به تفکر کنید و ببینید که آیا آن قسمت خلاق از ذهن میتواند یک ایده فوقالعاده خلق کند؟ " ۱۰- مراقب افراد خودخواه و خود محور باشید. ژولين لوباس مدیر خلاق شرکتJack Morton در لس آنجلس میگوید: " فرد خلاق مناسب برای استخدام کسی است كه دارای این ویژگیها است: انعطافپذير (ذهن او در مواجهه با چالشها با چندین دیدگاه مختلف قابلانطباق است)؛ کنجکاو (همواره به دنبال کشف ایدههای خوب و ترکیب آنها با هم است)؛ فروتن (یک ایده خوب میتواند حتی محرک ایده بهتری از شخص دیگری شود و یک فرد خلاق خوب میتواند این را تشخیص دهد و آن را پرورش دهد)؛ شجاع ( تنها به انتظارات بسنده نمیکند و فراتر از آن گام برمیدارد)؛ استراتژیک (یک فرد خلاق نه تنها باید نزدیک به بینشهای راهبردی کار کند، بلکه همچنین باید تاثیر هر تصمیمی را روی پروژه، تیم یا اجرای ایده درک کند). یک فرد مبتکر عالی کسی است که میتواند سیستم ایدههای پیچیده را در عبارات ساده با استفاده از مناسبترین ابزار توضیح دهد. فرد خودخواه و خودمحور برای این منظور مناسب نیست! " مترجم: زهره همتیان |